Author/Editor     Arko, Urška; Juričič, Mojca
Title     Znanje dijakov s področja zdravstvene vzgoje
Translated title     Schoolchildren's knowledge about health education themes
Type     članek
Source     Zdrav Vestn
Vol. and No.     Letnik 65, št. Suppl 1
Publication year     1996
Volume     str. I-11-14
Language     slo
Abstract     Background. In the year 1978 the program of health education (HE) was legalized in all classes of primary school, including all subjects. Institute for health protection of Slovenia prepared it. That moment the instructions of teachers were beginning. The program included the following themes: healthy lifestyle, personal hygiene, nutrition, physical culture, growth and developement, diseases, interpersonal relationship, dependence diseases. We wanted to find out the actual knowledge about these chapters after the end of primary school and at this way test the effectiveness and benefit of HE program to plan further HE actions. Methods. We asked 1963 students in the first classes of 62 secondary school in 31 slovene community in all 9 regions by questionary with 32 questions from all eight chapters. That sample present about 6.5 percent of common number of students in the first classes in the year of research. The organization was in the hand of school doctors of appointed school. The Department of school medicine in Institute of public health of Republic of Slovenia collected and treated all questionnaries. Results. The findings are delightful. 85 percent of all returned questionnaries were correct. The differences among regions are not great: from 80 percent to 89.3 percent of all correct answers. Also the parts of correct answers on seven chapters are very high: among 89 percent and 97.2 percent. While the part of correct answers on the chapter of interpersonal relationship is only 51.3 percent! We can see more differences when we exactly treat each chapter. The differences are greater between complete correct and partial correct answers but smaller among regions. Also the differences among several kind of secondary schools (gymnasium, health, technical, others) are not significant. Conclusions. The research by questionnarie finds the solid HE knowledge of schoolchildren at the end of primary school.(trunc.)
Summary     Izhodišča. Leta 1978 je bil sprejet program zdravstvene vzgoje (ZV) za vse razrede osnovne šole, ki je predvideval vključitev v vse predmete. Pripravil ga je Zavod za zdravstveno varstvo Slovenije. Istočasno se je začelo izobraževanje učiteljev zanj. Program je obsegal naslednje teme: zdrav način življenja, osebna higiena, prehrana, telesna vzgoja, rast in razvoj, bolezni, medosebni odnosi, odvisnosti. želeli smo ugotoviti, kakšno je znanje iz omenjenih področij po zaključku osnovnega šolanja, da bi tako preverili unčinkovitost in koristnost programa in načrtali nadaljnje zdravstvenovzgojne aktivnosti. Metode. Z vprašalnikom, ki je vključeval 32 vprašanj iz vseh osmih poglavij, smo anketirali 1963 dijakov prvih razredov 62 srednjih šol v 31 slovenskih občinah v vseh devetih regijah. Vzorec predstavlja okrog 6.5 odst. tedanjega števila učencev prvega letnika. Organizacijo anketiranja so prevzeli šolski zdravniki določene šole. Zbrani vprašalniki so bili obdelani v Enoti za šolsko medicino Inštituta za varovanje zdravja RS. Rezultati. Ugotovitve so razveseljive. Od vseh vrnjenih vprašalnikov je bilo kar 85 odst. pravilnih. Med regijami niso velike razlike: segajo od 80 odst. do 89.3 odst. pravilnih odgovor na vsa vprašanja. Tudi delež pravilnih odgovorov na sedem poglavij je zelo visok: med 89 odst. in 97.2 odst., medtem ko dosežejo vsi pravilni odgovori v poglavju o medsebojnih odnosih le 51.3 odst.! Opazne so razlike pri natančnejši obdelavi posamznih poglavij: večje so glede na popolnoma in delno pravilne odgovore, manjče pa med regijami. Tudi med posameznimi vrstami srednjih šol (gimnazije, zdravstvene, tehniške, ostale) ni bistvenih razlik. Zaključki. Anketa je pokazala, da imajo slovenski učenci po zaključku osnovnega šolanja solidno znanje s področja zdravstvene vzgoje, k čemur je nedvomno prispevala ZV v programih osnovnih šol, podprta in dopolnjena z ZV šolskih dispanzerjev.(krajš.)
Descriptors     HEALTH EDUCATION
QUESTIONNAIRES
SCHOOLS
ADOLESCENCE