Avtor/Urednik     Avberšek, Andreja; Blatnik, Olga; Jensterle, Jože; Mlakar, Janez; Vodušek, David B
Naslov     Uspešnost preizkusa risanja ure pri nedementnih slovenskih starostnikih z različno izobrazbo
Prevedeni naslov     Clock-drawing test in non-demented Slovene elderly people with different levels of education
Tip     članek
Vir     Zdrav Vestn
Vol. in št.     Letnik 74, št. 4
Leto izdaje     2005
Obseg     str. 221-5
Jezik     slo
Abstrakt     Background. Early detection of dementia has a number of benefits such as pharmaceutical intervention, improved recognition and treatment of comorbid medical disorders. Brief cognitive tests have an important role in initial screening for dementia. So far, only the Mini Mental State Examinatiou (MMSE) has been introduced in Slovenia. The MMSE can be complemented with the Clock-Drawing Test (CDT). A standard procedure of applying and evaluating CDT as well as normative values for Slovenian population are yet to be defined. Our aim was to apply CDT to normal subjects of different age and educational level. Our hypothesis was that education level has no significant effect on performance on CDT. Methods. 132 normal subjects aged 55 to 79 years were enrolled in the study. None of them met the DSM IV criteria for dementia. Clock drawings were evaluated using the Shulman scale. Analysis of variance (ANOVA) was performed to compare different age groups. Results. Statistical analysis showed no significant effect of gender (p = 0.88, F = 0.023) and education (p = 0.55, F = 0.77) on clock drawing. CDT performance significantly deteriorated with age (p = 0. 000024, F = 7.34). Conclusions. Since we found no significant effect of education on CDT; the hypothesis was accepted. Deterioration of CDT results with age can only partly be attributed to the process of aging. It is highly probable that in a certain number of participants the process of dementia had already started, yet the clinical criteria were not met at the time. Our group of subjects is going to be used as a control group in the process of validation of CDT.
Izvleček     Izhodišča. S staranjem prebivalstva narašča tudi pojavnost demenc. Zgodnje odkrivanje demence je ključnega pomena zaradi možnosti upočasnitve procesa z zdravili in lažjega prepoznavanja pridruženih bolezenskih stanj. V ta namen uporabljamo številne presejalne teste. V Sloveniji je bil do sedaj ustrezno vpeljan le Kratek preskus spoznavnih sposobnosti (KPSS), ki je sorazmerno slabo orodje za preizkušanje frontalne oziroma eksekutivne funkcije. To pomanjkljivost KPSS lahko premostimo tako, da ga dopolnimo s preizkusom risanja ure (PRU). Trenutno še ni opredeljen način izvedbe in vrednotenja PRU, ki naj bi ga uporabljali v Sloveniji, prav tako nimamo normativnih vrednosti za slovensko populacijo. Kljub temu različice PRU zaradi enostavnosti in hitre izvedbe pri ambulantnem delu uporabljajo številni zdravniki. Primerjali smo rezultate PRU pri preiskovancih z različno stopnjo izobrazbe, da bi preverili naslednjo hipotezo. Rezultati PRU se ne bodo bistveno razlikovali pri preiskovancih z različno stopnjo izobrazbe. Metode. Sodelovalo je 132 normalnih oseb starosti od 55 do 79 let, 59 moških in 73 žensk z različno stopnjo izobrazbe. Izključili smo osebe z nevrološko boleznijo ali duševnimi motnjami in tiste, ki so jemali zdravila z vplivom na kognitivno funkcijo. Preiskovanci niso imeli pritožb o slabšanju spominske funkcije, v svojem okolju so dobro delovali, po merilih DSM IV niso imeli sindroma demence. Vsak preiskovanec je rešil PRU. Vrednotili smo po Shulmanu. Statistično primerjavo med starostnimi skupinami smo opravili z analizo variance (ANOVA). Uporabili smo statistični program Statistica. Razliko smo upoštevali kot statistično pomembno, če je vrednost p znašala manj od 0,05. (Izvleček skrajšan pri 2000 znakih).
Deskriptorji     DEMENTIA
COGNITION DISORDERS
MEMORY DISORDERS
AGED
ANALYSIS OF VARIANCE
EDUCATIONAL STATUS