Avtor/Urednik | Mlinarič Lešnik, Vesna; Čižman Štaba, Urša | |
Naslov | Možnosti rehabilitacije kognitivnih sposobnosti, relevantnih za vožnjo osebnega avtomobila, pri bolnikih po možganski kapi | |
Prevedeni naslov | Rehabilitation of cognitive abilities relevant to driving in patients after stroke | |
Tip | članek | |
Vol. in št. | Letnik 21, št. 1 | |
Leto izdaje | 2022 | |
Obseg | str. 66-70 | |
ISSN | 1580-9315 - Rehabilitacija | |
Jezik | slv | |
Abstrakt | Izhodišča: Posledice možganske kapi na področju kognitivnih sposobnosti pomembno vplivajo na posameznikovo sposobnost varne vožnje osebnega avtomobila po možganski kapi. Okrevanje posameznika po možganski kapi na področju kognitivnih sposobnosti lahko podkrepimo z ukrepi kognitivne rehabilitacije, pri čemer so nekateri ukrepi usmerjeni v specifične pristope za ponovno vzpostavitev sposobnosti varne vožnje. Te delimo na dva sklopa, ki zajemata vadbo specifičnih sposobnosti, ki so bile okvarjene, in kontekstualni pristop, ki zajema urjenje za vožnjo specifičnih aktivnosti. V prispevku smo vključili raziskave, ki so proučevale učinkovitost obeh pristopov. V Raziskavi smo želeli pregledati literaturo in povzeti zaključke dosedanjih raziskav na tem področju. Metode: Članke o učinkovitosti urjenja veščin vožnje po možganski kapi pri odraslih smo poiskali v zbirkah PubMed in Ovid. Pri iskanju smo uporabili ključne besede »vožnja«, »možganska kap«, »rehabilitacija« ali »trening«. Rezultati: S pomočjo ključnih besed smo našli skupaj šest člankov (pet raziskovalnih člankov in Cochranov pregledni članek). V dveh raziskavah vadba specifičnih veščin ni prispevala k uspešnosti bolnikov na praktičnem preizkusu. Vadba vožnje s simulatorjem ali v obliki ur vožnje z inštruktorjem se je odrazila v višji uspešnosti na praktičnem preizkusu. Zaključek: V večini raziskav so programi vadbe obeh oblik sicer pripomogli k višji uspešnosti bolnikov pri opravljanju praktičnega preizkusa vožnje, vendar je trenutno področje raziskano le v manjši meri, zaradi česar še ni jasnih zaključkov glede vključevanja tovrstnih programov vadbe v rehabilitacijo.Objective: The cognitive consequences of a stroke significantly affect a person’s ability to drive safely again. However, a person’s recovery in cognitive abilities can be aided by cognitive rehabilitation interventions. Some interventions specifically target the recovery of driving ability. These can be divided into two areas: training specific skills that are impaired and a contextual approach that trains driving-specific activities. The aim of our paper was to review the recent literature in this field. Methods: The PubMed and Ovid databases were searched using key words “driving”, “stroke”, “rehabilitation” or “training”. Results: We found a total of six articles (five research articles and a Cochran review article). In two studies, specific skills training did not contribute to patients’ performance on the practical test. Driving training with a simulator or in the form of driving lessons with an instructor has resulted in better performance on the practical test. Conclusion: We reviewed studies that examined the effectiveness of both aforementioned approaches. In most studies, training of both types resulted in better performance on the practical driving evaluation, but research is still scarce, therefore there are no clear conclusions yet about incorporating such training into rehabilitation. | |
Deskriptorji | Automobile Driving Stroke | |
Proste vsebinske oznake | kognicija možganska kap vožnja kognitivna rehabilitacija cognition stroke driving cognitive rehabilitation |