Author/Editor     Vrba, Ljubica
Title     Psihološke značilnosti otrok z epilepsijo
Translated title     Psychological characteristics of children with epilepsy
Type     članek
Source     Med Razgl
Vol. and No.     Letnik 39, št. Suppl 10
Publication year     2000
Volume     str. 91-5
Language     slo
Abstract     Epilepsy is the most frequent neurological disorder, which causes not only medical problems but also has an impact on the quality of life for children with epilepsy and their families. Children with epilepsy have more psychosocial difficulties (concerning their intellectual functioning, cognitive abilities, sensory and motor functioning, behavioural problems and problems with respect to emotional adjustment) chan those with other chronic conditions and healthy children. These difficulties, in association with the reactions and attitudes of others (parents, teachers, peers, others) have an important influence on their general functioning. To help children, it is important to establish what these difficulties are and their possible causes. Treatment is not only medical but also consists of help in psychosocial adjustment. This requires teamwork. All persons working with children with epilepsy must be sufficiendy educated about all aspects of epilepsy
Summary     Epilepsija je ena izmed najpogostejših nevroloških motenj, ki ne povzroča le zdravstvenih težav, ampak vpliva tudi na kakovost življenja osebe z epilepsijo in njene družine. Otroci z epilepsijo imajo pogosteje kot zdravi otroci ali otroci z drugimi kroničnimi boleznimi različne psihosocialne težave (primanjkljaje na področju intelektivnih, kognitivnih, senzoričnih in motoričnih funkcij, težave na čustvenem področju in pri socialni prilagojenosti). Te težave, povezane z reakcijami okolja, staršev, učiteljev, vrstnikov, njihovih stališč in pričakovanj do otroka z epilepsijo, pomembno vplivajo na njegovo celostno funkcioniranje. Pomembno je poznavanje otrokovih težav, možnih vzrokov zanje, da lahko otroku ustrezno pomagamo. Obravnava ni samo medicinska, ampak je celostna in vključuje tudi skrb za optimalno šolanje, poklicno usmerjanje, vključevanje v družbo in rekreacijo. Zato je potrebno, da je obravnava otroka timska in da so vsi sodelavci pri delu z otrokom dovolj izobraženi o vseh vidikih epilepsije.
Descriptors     EPILEPSY
CHILD
FAMILY